فیلم | شاخص‌های تربیتی قرآن کریم / دیدگاه قرآن در مورد زیارت اهل قبور
کد خبر: 3926524
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
قسمت سی‌ام /

فیلم | شاخص‌های تربیتی قرآن کریم / دیدگاه قرآن در مورد زیارت اهل قبور

مدرس و پژوهشگر علوم قرآنی با اشاره به بخشی از آیه 21 سوره مبارکه کهف به بیان دیدگاه قرآن در مورد زیارت اهل قبور و مفهوم و معنای این آیه پرداخته است.

اسماعیل عاکفی پژوهشگر علوم قرآنی

به گزارش ایکنا، اسماعیل عاکفی، پژوهشگر علوم قرآنی، در آخرین جلسه از سلسله جلسات روش‌های تدبر در قرآن کریم با اشاره به بخشی از آیه 21 سوره مبارکه کهف، به بیان برخی نکات تدبری این آیه پرداخت. مشروح این صحبت‌ها در ادامه آمده است؛

بسم‌الله الرحمن الرحیم

وقتی در قرآن تدبر می‌کنیم، می‌بینیم قرآن کریم زیارت اهل قبور را توصیه کرده است، برای مثال داستان اصحاب کهف را که حتماً با آن آشنا هستید بیان می‌کنم.

اصحاب کهف جوانانی متدین و باخدا بودند که وقتی از دست رژیم ستمگر بی‌دین فرار کردند به اذن الهی به خواب رفتند و 300 سال بعد از خواب بیدار شدند. وقتی بعد از 300 سال داخل شهر آمدند، اثری از آن طاغوت نبود و مردم تسلیم خداوند و متدین شده بودند. با توجه به اینکه با جامعه سازگار نبودند، به غار برگشتند و از خدا خواستند از دنیا بروند.

یک‌سری از افراد وقتی متوجه وضعیت شدند به دنبال اینها رفتند و خواستند در مورد آنها تصمیم بگیرند. قرآن می‌فرماید: «قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِدًا»؛ کسانی که رأی‌شان بیشتر غلبه کرد گفتند که بر روی قبر اینها مسجد بسازیم، یعنی زیارتگاه و محل سجود و عبادت و خداپرستی شد. اگر بد بود خداوند می‌بایست رد می‌کرد.

پس اینجا با یک تکنیک تدبر در قرآن آشنا می‌شویم. زمانی که قرآن کریم مطلبی را مطرح ‌کند و بعد قبول نداشته باشد،‌ آن را رد می‌کند، اما اگر مطلبی را مطرح کند و آن مطلب را قبول داشته باشد، سکوت می‌کند. به این موضوع «تقریر» قرآن کریم گفته می‌شود. همچنانکه در مورد اهل بیت(ع) «قول» و «فعل» و «تقریر» مطرح است در مورد قرآن کریم هم همین است. قرآن داستان اصحاب کهف را مطرح کرده است و گفته است که مردم بر قبر اصحاب کهف مسجد ساختند، پس مسجد و زیارتگاه ساختن بر اساس پاسخ قرآن اشکالی ندارد، بلکه مورد تأیید قرآن هم هست.

در ایام اربعین که متأسفانه امسال به دلیل بیماری کرونا تعطیل شده است قرار داریم؛ اولین گروهی که به زیارت شهدای کربلا رفتند، خاندان سیدالشهدا(ع) بودند. «جابر بن عبدالله انصاری» از صحابه پیامبر(ص) بود که پنج امام معصوم(ع) را درک کرد. این راوی قوی روایت می‌کند که در حال زیارت بودم که صدای قافله حضرت زینب(س) را شنیدم. بعد از آنجا فاصله می‌گیرد و روایت می‌کند که بچه‌ها مانند برگ پاییزی از روی شترها به زمین می‌ریختند و به زیارت قبور شهدای کربلا می‌پرداختند.

به بچه‌های خودمان بیاموزیم که در جای خود حتماً اهل ذکر، نماز، مسجد و زیارت باشند و این هم در در کنار سایر شاخصه‌های تربیتی یک شاخصه تربیتی است که افراد اهل رفتن به این گونه مراکز با معنویت باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha